Translate

Rabu, 22 Agustus 2012

Wanita sholehah tidak dipandang dan tidak memandang!


Bismillah..
Alhamdulillah, dengan Rahmat yang telah Allah kasihkan pada saya, saya dapat berbagi sebuah catatan ini. Catatan ini saya dapat dari teman. InsyaAllah bermanfaat bagi antunna semua yang mengaku sebagai Akhwat sholihah.. 





Maaf, wajahmu itu bukan untuk tontonan umum, apalagi tontonan khusus – 

Wanita Solehah Tidak Memandang &Tidak Dipandang

Hayatilah suatu kisah;
Kisah benar belaka;
Seorang pemuda dalam pencarian;
Mencari pemilik rusuk kirinya;
Sudah bertahun bersendirian;
Muncullah calon yang entah ke berapa;
Seperti biasa;
Diusulkan emak tersayang..
Bukan calang-calang calon yang diusulkan;
Lulusan universiti Timur Tengah;
Menghormati permintaan si anak;
Yang mahu pendamping Solehah;
Sejuk mata memandang;
Bertudung labuh litup;
Pandai berbahasa Arab;
Pendek kata tip top!..
Si pemuda mulakan istikharah;
Hampir berminggu;
Setelah meneliti gambar;
Mula mencari maklumat;
Sebelum sesi ta’aruf bermula..
Si pemuda menjenguk ke web;
Laman Friendster kegemaran ramai;
Yang kini mungkin Facebook;
Satu keajaiban!;
Si lelaki tidak pernah punya web sedemikian;
Tiba-tiba tergamam;
Si gadis masih anggun;
Bertudung labuh litup;
Namun, bergambar sakan;
Aduh!..
Terkejut bukan kepalang;
Calon solehah direject tanpa ihsan;
Bukan menjadi pilihan;
Kerana gambar ditayang;
Dengan penuh sakan;
Pemilihan terbatal..
Dia pernah berkata;
Perempuan cantik itu;
Tidak memandang & tidak dipandang;
Perempuan cantik itu;
Tidak mengenali & tidak dikenali;
Perempuan cantik itu;
Tidak menegur & tidak ditegur..
Akhirnya;
Solehah kempunan calon Soleh;
Merayu untuk dipertimbangkan;
Tapi sayang sekali;
Si pemuda tetap;
Tidak berganjak dengan keputusan;
Wahai Muslimah;
Aku & kamu;
Mari mempelajari & mencontohi;
Watak-watak wanita Salafussoleh;
Sifat, pengorbanan & perjuangan mereka;
Kerana wanita Solehah itu;
Lebih baik daripada;
Seribu lelaki yang Soleh..

Wahai adik-adik Muslimah marilah mengambil iktibar, jadilah Muslimah sebenar, jangan berselindung disebalik tudung litupmu itu. Sampaikanlah pada sahabat-sahabat kalian sekiranya mereka bertepatan dengan puisi ini. Terima kasih kepada penulis puisi ini.

Aku berbuat begini, bukan nak tunjuk baik atau berlagak alim kerana ilmuku bukanlah setinggi ilmu para ustazah atau wali-wali Allah Ta’ala. Tapi aku cuba berusaha untuk menjadi Muslimah Solehah. Biarpun dosa-dosa lalu belum habis kifarahnya. Tapi aku tetap akan berusaha untuk menepis dosa-dosa baru (sengaja atau tidak sengaja).

Aku postkan pesanan ini buatmu ukhtiku, mungkin kau sudah jemu dengan pesanan-pesanan sebegini, tapi tidak mengapa, selagi hayatku ada, aku tidak akan jemu untuk menyebarkannya. Untuk apa? Untuk siapa? Untuk bagaimana? Bila & di mana? Semuanya ada pada diri kita.

Jadi, hargailah anugerah kecantikan yang Allah Ta’ala bagi, dalam hati juga mahu bukan sekadar luaran (sekali lagi, peringatan untuk diriku juga). Simpan, simpan gambar-gambar anda seelok-eloknya. Kerana gambar-gambar itu boleh membawa sejuta tafsiran. Renungkanlah kerana saya prihatin.

Syukron buat semuanya.. 
Semoga Allah selalu berikan kita kesehatan Raga dan kesehatan Qalbu kita. *Amiin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar